• Poranek z Szymborską

• Skąd się wziął pomysł na pisanie limeryków, albo jak Wisława Szymborska zareagowała na wiadomość o otrzymaniu nagrody Nobla, o tym wszystkim mogli dowiedzieć się uczniowie klasy 1 LO a, kiedy to we wtorkowy poranek - 19 grudnia 2023 r. wzięli udział w „Poetyckim poranku z Wisławą Szymborską”. Uczniowie w bibliotece szkolnej pod opieką pani Izabeli Leszczyńskiej oddali się przyjemności słuchania i czytania wybranych wierszy Wisławy Szymborskiej. W trakcie spotkania prowadzonego przez Zuzannę Pawlak i Weronikę Urbaniak oraz we współpracy z Wiktorią Leszczyńską i Olivierem Bartczakiem mogliśmy poznać ciekawostki z życia Szymborskiej, wysłuchać piosenek w wykonaniu Maanam i Sanah.

Pani Leszczyńska zadbała o odpowiedni nastrój i atmosferę oraz zaangażowała do aktywnego udziału młodzież, która bardzo chętnie czytała wybrane wiersze polskiej noblistki. W trakcie przygotowanego montażu słowno – muzycznego mieliśmy okazję celebrować patronkę roku 2023 wybraną przez Sejm oraz skorzystać z zakupionych tomików poetyckich Wisławy Szymborskiej. Dla przypomnienia Szymborska jest autorką trzynastu tomów poetyckich, a jej wiersze przetłumaczono na ponad czterdzieści języków. Spotkanie dostarczyło młodzieży pięknych, estetycznych wrażeń, a także wiedzy z zakresu biografii słynnej polskiej poetki. Poranek z Szymborską był również okazją do wręczenia uczniom nagród za konkursy i imprezy czytelnicze, które odbyły się w minionym okresie roku szkolnego. Nagrody zostały zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025. Poranek z Szymborską był ucztą dla wielu zmysłów, okazją do refleksji, a także dobrym pomysłem zainteresowania uczniów poezją.

Uczestnicy spotkania

• NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

• DRODZY UCZNIOWIE! Nie zapominajcie, że literatura wywiera ogromny wpływ na rozwój emocjonalny każdego człowieka: oddziałując na uczucia, wprowadzając w świat fantazji, wyrabiając codzienne nawyki. Zauważcie, że w dzisiejszym świecie żyjemy w ciągłym pośpiechu, warto znaleźć czas na czytanie, aby się wyciszyć i zrobić coś dla siebie. Czytanie rozwija, uczy koncentracji i pobudza naszą wyobraźnię. Aby w pełni „wejść” w książkowy świat i zrozumieć co czytamy - musimy skupić się na tekście i skoncentrować oraz odłączyć od świata zewnętrznego. Czytając zdobywamy nową wiedzę i łączymy ją z tym, co już wiemy. Dzięki temu nasz mózg pracuje i doskonali swoje działanie, co z kolei wpływa na naszą pamięć. Szkolna biblioteka dzięki „Narodowemu Programowi Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” wzbogaciła się o nowe lektury oraz wiele pięknych, ciekawych książek. Nie pozwólcie im leżeć na półkach! Niech zbliżająca się zimowa przerwa świąteczna oraz ferie będą dobrym momentem aby odwiedzić szkolną bibliotekę i wypożyczyć książkę, która pozwoli wciągnąć w świat wizji i wyobraźni autora. Bardzo Was do tego namawiam.

Izabela Leszczyńska

• Konkurs wiedzy o AIDS

• W dniu 30.11. odbyły się  eliminacje szkolne konkursu ,,Wszystko wiem o ..AIDS”. W eliminacjach szkolnych wzięło udział 22 uczniów z klas liceum , technikum i szkoły branżowej.

Uczniowie zmierzyli się z testem, w którym zawarte były pytania dotyczące m.in. źródła zakażeń , profilaktyki itp.  Można było uzyskać 2o pkt.

Najlepsze wyniki uzyskali uczniowie :

1.           Nikola Lewandowska  z kl. 1 loc -  17 punktów

2.            Konrad Stopczyński  z kl.  1 tms - 16 punktów

3.            Michalina Brożek z kl. 1 lob - 14 punktów

Gratulujemy finalistom , a wszystkim uczniom dziękujemy za udział w konkursie i sprawdzenie swojej wiedzy.

Nasi laureaci będą reprezentowali naszą szkołę w Finałach powiatowych w grudniu b.roku.

Opiekunowie konkursu

M.Powązka

A.Wieczorek

• POETYCKIE ZADUSZKI

• Listopad to miesiąc pełen zadumy i refleksji. To czas, który  skłania do przemyśleń  o życiu i przemijaniu oraz pozwala choć na chwilę zatrzymać się i zastanowić nad tym, dokąd zmierzamy. 9 listopada w bibliotece szkolnej mieliśmy okazję wsłuchać się w słowa poezji, która tak pięknie mówi o życiu, śmierci, odchodzeniu i przemijaniu. Wysłuchaliśmy recytacji wierszy m.in. Wisławy Szymborskiej, Haliny Poświatowskiej, Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta i Jana Twardowskiego w wykonaniu uczniów klasy 1 LO a, którzy wraz z nauczycielem języka polskiego panią Izabelą Leszczyńską przygotowali Poetyckie Zaduszki. Podczas spotkania, którego jedną z myśli przewodnich były słowa ks. Jana Twardowskiego:

„ Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych”, przekonaliśmy się, że problem kruchości i piętno śmiertelności ludzkiego życia opisują poeci we wszystkich historycznych czasach, kładąc nacisk na różne aspekty owego przemijania. W bibliotece w tym dniu stworzyliśmy wspaniałą atmosferę i uroczy klimat, wyczarowany przygotowanymi ekspozycjami oraz światłem świec. Wspólnie wykorzystaliśmy listopadowy czas na chwilę zadumy nad przemijalnością ludzkiego życia. Dzięki naszej polonistce i prowadzącym: Zuzannie Pawlak i Jakubowi Magdziarzowi mieliśmy okazję zatrzymać się na chwilę w pogoni za codziennymi obowiązkami i pogrążyć w zadumie nad mijającym czasem i nad tym co nieuniknione.

„żyje się tylko chwilę

a czas -

jest przezroczystą perłą

wypełnioną oddechem…”

Halina Poświatowska

Organizatorzy

• Paris! Paris!- Wycieczka młodzieży z ZSiPO do Francji i Belgii. 27-31 października 2023

• 27 października o godz.5:00 rozpoczęliśmy pięciodniową wyprawę do Paryża. Pełni entuzjazmu i radości dotarliśmy do hotelu w późnych godzinach wieczornych, gdzie mieliśmy zapewniony nocleg przez najbliższe 3 noce. Następnego dnia rano, tuż po pysznym  śniadaniu z tradycyjnymi francuskimi rogalikami śniadaniowymi „croissants”  zaczęliśmy zwiedzanie wyspy Cite z Katedrą Notre Dame, Dzielnicą Łacińską z Sorboną, Panteonem, Ogrodami i Pałacem Luksemburskim. Następnie udaliśmy się do największego muzeum świata – do Luwru, gdzie znajduje się m.in. najsłynniejszy obraz świata „Mona Lisa”. Mieliśmy ten komfort, że zwiedzanie odbywało się wraz z miejscowymi przewodnikami, którzy bardzo profesjonalnie i sprawnie oprowadzili nas po Luwrze. W następnej kolejności zwiedziliśmy Pałac Kardynalski, Hale i Centrum Pompidou, skąd udaliśmy się na kolację do restauracji.

W kolejnym dniu naszej wyprawy mieliśmy okazję zobaczyć najbardziej nowoczesną dzielnicę Paryża, dzielnicę XXI w. – La Defence, następnie największy zespół pałacowy świata Wersal oraz słynną  nekropolię z grobami sławnych Polaków - Pere Lachaise.  Tego dnia przejeżdżaliśmy również przez Plac Republiki i Bastylii, dzielnicę Montmartre, czyli okolice Pigalle.

Zobaczyliśmy również Bazylikę Sacre Coeur czyli Bazylikę Najświętszego Serca Jezusowego położoną na najwyższym wzniesieniu w stolicy, a po kolacji odbył się wieczorny rejs statkiem po Sekwanie oraz wieczorny objazd miasta „Paris by night”.

Następnego dnia zobaczyliśmy i wjechaliśmy na najwyższe piętro najsłynniejszego zabytku Paryża - Wieżę Eiffla, po czym spacerem udaliśmy się do Łuku Triumfalnego na Placu Zgody. Tam mieliśmy możliwość zrobienia zakupów przy Polach Elizejskich - 2-kilometrowej alei ze światowej sławy butikami, perfumeriami, salonami mody, salonami samochodów oraz galeriami artystycznymi. W następnej kolejności udaliśmy się do Muzeum Perfum Fragonard, a po obfitym obiedzie skierowaliśmy się do hotelu przy granicy belgijskiej, gdzie spędziliśmy ostatnią noc.

Podróż powrotna przez  Brukselę - stolicę Królestwa Belgii, minęła bardzo szybko, gdyż mogliśmy na koniec zobaczyć symbol miasta - Atomium, a także pieszo zwiedzić centrum Brukseli: Katedrę, Grande Place z Ratuszem Miejskim oraz Manneken Pis – słynną fontannę brukselską. Naszą wycieczkę zakończyliśmy przejazdem obok budynku Parlamentu Europejskiego, po czym udaliśmy się w kierunku Polski.

Wrażeń na wycieczce do Paryża z pewnością nie brakowało, a pogoda przez znaczną część wyjazdu dopisywała. Byliśmy cały czas pod bardzo dobrą opieką przewodnika z Polski, który w wyczerpujący sposób przedstawiał nam historię i najważniejsze fakty na temat miejsc i zabytków, które mieliśmy okazję zwiedzić. Gorąco polecamy Paryż i jego tradycyjną, lokalną kuchnię: zupę cebulową, ślimaki i żabie udka, które można było spróbować. Żeby zobaczyć więcej zabytków i atrakcji, trzeba by było spędzić tam jeszcze przynajmniej jeden tydzieńJ

Izabela Szkwarek

• Zorza polarna

• 5 listopada 2023 roku, zorza polarna sięgnęła aż do Grecji, zawitała również w naszych okolicach - w Jagowie. Zorze polarne widoczne nad Polską to efekt wzmożonej aktywności Słońca, z którą związane jest między innymi występowanie silnych burz geomagnetycznych na jego powierzchni. Wpływ na czerwono-zielony kolor miał pierwiastek tlenu. Kolor zorzy zależy od rodzaju gazu oraz od wysokości, na jakiej występuje zjawisko. Azot świeci w kolorach purpury i bordo. Zderzenie cząstek z mieszaniną azotu i tlenu daje barwę żółtą. Lżejsze gazy – wodór i hel – świecą w tonacji niebieskiej i fioletowej.

Zdjęcia wykonała uczennica klasy 2loc - Amelia Piwowarczyk

• WOLONTARIUSZE PODCZAS GALI ,,ORŁY SPORTU‘’ W SP NR 1 W BARLINKU

• Do udziału w tym niepowtarzalnym i atrakcyjnym wydarzeniu, miejscowych uczniów z klas szóstych barlineckich szkół podstawowych: SP – 1, SP – 4, SP Mostkowo, SPN „BRATEK” oraz NSP „RADOSNA” zaprosiła  w dniu 26.10. do Szkoły Podstawowej  Nr 1 w Barlinku Fundacja „ORŁY SPORTU” z Pucka wraz z fundacją „GLINKA ACADEMY”.

Nasi szkolni wolontariusze z klasy 3 lob pod opieką Pana Andrzeja Wieczorka przyjęli również zaproszenie do wspomagania tej imprezy, w której dominowała przede wszystkim DOBRA ZABAWA z elementami siatkarskimi , bowiem poprowadziła ją Siatkarska Mistrzyni Europy Małgorzata Glinka. Nie zabrakło więc w tym dniu akcentów siatkarskich, ale i dynamicznej rozgrzewki poprowadzonej przez Naszą Mistrzynię.

Dla wszystkich uczestników siatkarskiego treningu przewidziano na koniec  pamiątkowy medal oraz atrakcyjne gadżety sportowe. Na koniec zajęć dziewczęta i chłopcy mieli okazję zdobyć autograf oraz zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie z jedną z najlepszych siatkarek świata

Oczywiście po takim wielkim wysiłku i nie mniejszych emocjach, mieliśmy pizzowy posiłek, gdzie nie zabrakło napoi, owoców i słodkich rarytasów.

Jesteśmy szczęśliwi ,że mogliśmy choć na moment ,, zatrzymać czas „ i pobyć znowu dziećmi w sportowym współzawodnictwie. Dziękujemy organizatorom za zaproszenie i czekamy na Nasze kolejne spotkanie w ramach ,,Orłów Sportu ‘’ w Barlinku.

Z podziękowaniami dla Fajnych Wolontariuszek z klasy 3 lob J

• Taniec wiatru z piaskiem – lekcja w Morskim Centrum Nauki

• 19 października 2023 r. uczniowie klasy 3 LOa, 3 Tes, 3 Ti i 2 LOa wzięli udział w wycieczce edukacyjnej do Szczecina. Głównym celem wyjazdu była inna niż zwykle lekcja geografii w Morskim Centrum Nauki im. prof. Jerzego Stelmacha, nowoczesnym obiekcie edukacyjnym umożliwiającym uczniom i nauczycielom odkrywanie sekretów nauki i techniki. Warto wspomnieć, że motywem przewodnim centrum jest morze – temat pozwalający na atrakcyjną prezentację zagadnień z zakresu m.in. fizyki, matematyki, astronomii, geografii, techniki czy kultury. Podczas pobytu w centrum przekonaliśmy się, że przygotowane ekspozycje różnorodnych zjawisk na przykładach związanych z żeglugą, falami, wiatrem  pogłębiają i utrwalają naszą wiedzę.

W Morskim Centrum Nauki mieliśmy okazje sięgnąć razem gwiazd w Planetarium, czyli drugim sercu obiektu, gdzie rozpięta na trzech kondygnacjach lewitująca kula oraz wszystkie wykorzystane technologie dostarczyły nam jako uczestnikom pokazu niezapomnianych doznań wizualnych i dźwiękowych. Cieszymy się, że odwiedziliśmy to miejsce, w którym łączy się oryginalna architektura ze światem nauki i zaawansowanymi technologiami oraz, że mieliśmy okazję w inny sposób niż na lekcji zobaczyć np. Taniec wiatru z piaskiem, czyli jak powstają wydmy czy Ładowanie się chmury – powstanie pioruna. W trakcie wycieczki zwiedziliśmy również Teatr Polski, dzięki czemu mogliśmy poznać nową teatralną przestrzeń, a dzięki uprzejmości pracowników teatru i ks. Marcina Gudełajskiego zobaczyliśmy metamorfozę jaką przeszedł główny trzon budynku. Dowiedzieliśmy się, że istniejąca Duża Scena została w całości wyremontowana, zmianie uległ obecny układ widowni, zachowane zostały jednak elementy historyczne sceny, m.in. sznurownia czy ręczna kurtyna. W ramach rozbudowy powstała zupełnie nowa część kompleksu teatralnego. Mieliśmy okazję zwiedzić: Scenę Włoską, Scenę Szekspirowską, Scenę Kameralną, Scenę im. Jana Banuchy i Klub Świętokradców Parafii Czarnego Kota Rudego. Na koniec spacerując wraz z opiekunami: p. Urszulą Piotrowicz, p. Izabelą Leszczyńską i p. Iwoną Czujko wzdłuż Odry mieliśmy okazję na terenie Łasztowni zobaczyć Pomnik Krzysztofa Jarzyny ze Szczecina – „Szefa Wszystkich Szefów”, ikony popkultury z filmu „Poranek Kojota” oraz Pomnik paprykarza szczecińskiego. Z niecierpliwością czekamy na następną wycieczkę, która zapewne będzie pełna wrażeń tak jak ta.

Uczestnicy wycieczki

• Mecz POLSKA-SZWECJA U16

• Dzień dobry,

zapraszamy wszystkie dzieci wraz z rodzinami na niezwykłe piłkarskie wydarzenie w Barlinku. Już w niedzielę o godzinie 11.00 zostanie rozegrany mecz POLSKA - SZWECJA w kategorii U16. Wejście na mecz jest całkowicie bezpłatne. Zapraszamy wszystkich do kibicowania naszym!

Szczegóły na plakacie.

Pozdrawiam

Wojciech Filary

• Konkurs WI PING

• Serdecznie zapraszamy uczniów szkoły zainteresowanych informatyką i programowaniem do wzięcia udziału w ogólnopolskim konkursie WI PING,

organizowanym przez Wydział Informatyki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Laureaci konkursu, którzy są tegorocznymi lub przyszłorocznymi maturzystami, uzyskają 100% punktów przy rekrutacji na Wydział. Pierwszy etap rozgrywany zdalnie kończy się 10 listopada 2023 r. o godz. 12:00 - do tego czasu można dołączać do konkursu. Drugi etap to także zdalna rywalizacja, natomiast finał odbywa się w siedzibie Wydziału Informatyki, zaś wręczenie nagród ma miejsce następnego dnia w połączeniu z konferencją r@bbit. Zachęcamy do zapoznania się z regulaminem konkursu. Wszelkich informacji dotyczących konkursu udziela Jacek Klimaszewski jklimaszewski@zut.edu.pl.

Z wyrazami szacunku

Komisja organizacyjna konkursu PING

• Alarm przeciwpożarowy i pokazowa akcja ratunkowa!

• Dnia 12.10.2023r. w naszej szkole odbyły się ćwiczenia przeciwpożarowe. Około godziny 12.00 usłyszeliśmy alarm szkolny, który oznaczał natychmiastową ewakuację. Wszyscy zebraliśmy się na boisku szkolnym, a  tam nauczyciele przeliczyli uczniów, aby sprawdzić stan społeczności szkolnej.

Pan dyrektor  Łukasz Jędrzejewski  po przyjęciu raportów zgłoszonych przez naszych profesorów przedstawił zgromadzonym niebezpieczeństwa zagrażające podczas pożaru w szkole. Później przenieśliśmy się na parking przed budynkiem głównym, by zobaczyć jak wygląda symulacja walki z ogniem.

Tam właśnie po chwili zawyły syreny trzech wozów strażackich. Z jednej z klas unosił się dym, a w oknie obok znajdował się  pracownik naszej szkoły, który czekał na pomoc. Kiedy strażacy przygotowali sprzęt wysokościowy i armaturę pożarniczą, rozpoczęła się akcja ratunkowa. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem sprawnie przeprowadzonych działań strażaków.

Szczególnie zapamiętamy podnośnik, dzięki któremu bezpiecznie ewakuowano z ostatniego piętra pana konserwatora oraz motopompy, pompy i gaśnice. Zobaczyliśmy również jak wygląda przykładowa reanimacja ofiary pożaru.

Pełni podziwu zaczęliśmy bić brawa dla strażaków, podziwiając ich odwagę i profesjonalizm

Całość trwała do godziny 13.00,  po czym uczniowie rozeszli się do klas. Jesteśmy wdzięczni za nabytą wiedzę na temat prawidłowego zachowania podczas pożaru.

Relacjonowały:  Pola Pastwa, Kinga Dudek, Nelly Herezo- redaktorki SQLPRESSU

• Zespół Szkół i Placówek Oświatowych
      • 95 7461 064 lub +48 663 970 340
      • ul. Szosowa 2 74-320 Barlinek Zachodniopomorskie, Polska www: zsipo.eu e-mail: sekretariat@zsipo.eu fax: 95 7461 064 74-320 Barlinek Poland